اندیشه
 
زنده‌یاد جلال آل‌احمد در مهرماه ۱۳۴۱ با استفاده از بورس یونسکو برای مطالعه روش‌های گوناگون تألیف کتاب‌های درسی راهی اروپا شد. او پنج هفته در پاریس ماند و سپس راهی دیگر کشور‌های اروپایی شد. تصویری که آل‌احمد از ...
همواره مترجم ماندن یعنی همواره پیرو و وابسته ماندن، به دنبال «دیگری» راه رفتن، یا چشم به دهان «دیگری» دوختن. با ترجمه می توان تفکر «داشت» اما نمی توان «تفکر کرد». فرق فارقی هست میان داشتن و رفتن و شدن. داشتن می ...
يك دليل براي تداوم اين ت وجه به شر به شرايط اجتماعي و سياسي تاريخ اخير مربوط است. آگاهي معاصر از مساله شر توجهي ويژه به وقايع كشتار جمعي و ويراني‌هايي داشته است كه داغِ آن بر حافظه فرهنگي جمعي ما نقش بسته است. ...
قولي است معروف كه ولتر چون از زلزله ليسبون مطلع شد خوش‌بيني لايب نيتس و مفهوم  «بهترين جهان ممكن» او را به باد انتقاد و استهزاء گرفت. عصبانيت ولتر زماني بيش از اندازه شد كه از كشيشان شنيد ...
«از هر 10ایرانی، 4نفر روانی‌اند»، «فرهنگ ایرانی خشونت‌پرور و خشونت‌زاست»، «ایرانیان نمی‌توانند مشکلات خود را مدیریت کنند و بعد به فکر مدیریت جهان هستند». ...
اساس نظریه آصف بیات آن است که اسلام گرایی به دنبال شکل گیری جمهوری اسلامی در ایران پا گرفت و اکنون در وضعیت گذار از اسلام گرایی به وضعیت پسااسلام گرایی یا وضعیت سکولار شده، قرار گرفته ایم. از این رو، بیات مطالعه ...
مهم ترین امری که به نظر می رسد، می شود در بافت ایران در حوزه اخلاق و هویت به اینترنت نسبت داد، زیر سوال رفتن «اقتدار» است، یعنی چیزی شبیه آنچه مطالعه لهستان نشان داده است. عنصر اصلی در گفتمان رسمی در فرهنگ ما، ...
دشواری بزرگ اینست که ما خرد را در شکل اول قیاس صوری منطق ارسطو و در ضرورت علت و معلولی می‌شناسیم و نمی‌دانیم که تجدد با نفی ضرورت ذاتی آغاز شده‌است. خرد توسعه با آنچه ما معمولاً از لفظ خرد می‌فهمیم تفاوت‌ها دارد....
آن گونه که او می دید
۱۳ دی ۱۴۰۱ ۱۶:۲۵
بدانید مهم نیست که دشمن چه نگاهی به شما دارد، دشمن به پیامبر شما چه نگاهی داشت و [دشمنان‌] چگونه با پیامبر خدا و اولادش عمل کردند، چه اتهاماتی به او زدند، چگونه با فرزندان مطهر او عمل کردند؟ مذمت دشمنان و شماتت ...
می‌توان گفت «نظریه‌پردازی در باب چگونگی» رخداد امور و «مشاهده و آزمایش تجربی» با استفاده از مصنوعات تکنولوژیک، دو بال اصلی علم جدید هستند که تحقق علم بدون هر یک، به کلی غیر ممکن است.
آیت‌الله مفتح علاوه بر حضور قوی در صحنه مبارزات ضد حکومت، دارای سوابق قابل توجه فرهنگی بود. تدریس در دبیرستان دین و دانش که راه و روش جدیدی را در پیش گرفته بود و همگامی با مؤسسان اندیشمند آن، چون شهیدآیت‌الله بهشتی ...
آن میراث عقلی فقهی و کلامی و سپس فلسفی که از شیخ مفید آغاز و با سید مرتضی و شیخ طوسی ادامه یافته بود و در خواجه نصیر با تاریخ فلسفه اسلامی نیز گفتمانی شکل داده بود، می رفت که با فرهنگ فکری اخباریان به محاق برود،...